Modelschetsen in olieverf blijkt een leuk project met voldoende ruimte voor het experiment. De ondergrondjes stonden vanavond in de gebrande omber. De kunst is natuurlijk om in het schilderijtje de ondergrond mee te laten doen, en dat is in de onderstaande schets best aardig gelukt. Ook gelukt: de compositie (voor- en achtergrond doen goed mee) en de toonwaarden (in plaats van wit heb ik voor de lichte tonen Napels geel gebruikt). Het meest tevreden ben ik misschien wel over de bilpartij van het model in de spiegel, dat stukje is bijna ruimtelijk geworden. Alleen over het kleurenpalet ben ik nog niet tevreden. In dit geval was dit, naast de gebrande en ongebrande omber, gele oker, alizarine rood en ceruleum blauw. Dat ceruleum blauw ketst wel erg hard tegen dat geel en dat rood en dat maakt het kleurgebruik misschien een beetje ordinair. De volgende keer ga ik in plaats van met blauw maar eens met groen aan de slag.