Het interieur van de Oude Kerk in Amsterdam was deze zomer rood gekleurd. Alle ramen waren beplakt met rood folie, dus van binnen was er maar één kleur: rood. Het effect was magisch. De Oude Kerk is op zich al prachtig, maar dat rode licht geeft de kerk iets onwerkelijks: wanneer de zon door de ramen valt, branden zonnestralen helderwitte, betoverende lichtvlekken in een rode mist. De rood beplakte ramen zijn een installatie van de Italiaanse kunstenaar Giorgio Andreotta Calò. De begeleidende tekst is nogal hoogdravend. Het rood verwijst naar van alles: naar de Beeldenstorm van 1566, waarbij praktisch alle katholieke beelden uit de kerk verdwenen, naar de Alteratie van 1578 (de bestuurlijke overgang naar het Protestantisme), naar het hedendaagse iconoclasme (zoals de vernieting van de Boeddha’s van Bamyan, maart 2001 in Afganistan). De kunstenaar beschouwt zelf de Oude Kerk met de folie als “een donkere kamer waarin hij verdwenen beelden ontwikkelt”. Maar ook zonder deze woorden is het effect van het rode licht verbluffend mooi.