De zomer is nadrukkelijk voorbij. Buiten woedde een boze, natte najaarsstorm. In de kapel van het Karmelklooster was het warm en droog, het Egmondse tekenseizoen begon. Voor mezelf had ik een nieuw experiment bedacht: portrettekenen met zilverstift. Dat is een dun staafje metaal (zilver) gevat in een houten handvat. Met die stift kun je op een harde, krijtige ondergrond tekenen. Het effect is dat van hard potlood, 2H of zelfs nog harder. Lichte, zilverige lijnen krijg je. Arceren geeft iets donkerder tonen, maar echt zwart wordt het nooit. Dürer en Rembrandt tekenden met zilverstift, maar dat was omdat het moderne potlood nog uitgevonden moest worden — het Conté-potlood is van 1794. In de kloosterkapel werd vanavond hard gewerkt. Na afloop klaagden veel tekenbroeders over opstartproblemen. Die had ik ook: het viel niet mee om met dit gemankeerde potlood een fatsoenlijke tekening neer te zetten. Onderstaande profielschets vind ik zelf nog het beste gelukt.